Thursday, October 23, 2008

Datuk Jo tak tidur gara-gara banjir


Teman juga sempat jumpa dengan Ahli Perlimen Kubang Pasu, Datuk Johari Baharum atau orang Kubang Pasu panggil dia Cikgu Jo. Sempat juga teman ceritakan kepada beliau luahan pengundi Kampong Wang Tepus, yang kebetulan Kampong Teman,yang rindu sangat dengan wakil rakyat mereka yang tak pernah tengok muka selepas pilihan raya umum lalu.

Menurut Mak Teh, isteri imam Masjid Wang Tepus, orang kuat yang jadi ketua kumpulan 10 perayu undi, lepas pilihanraya lalu Cik gu Jo, tak pernah datang pun ke Wang Tepus..rindu juga, jadi mereka minta Teman sampaikan pada Cikgu Jo, jadi nak menunaikan tanggungjawab, kesempatan berjumpa Cikgu Jo yang dah menjadi Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, teman ceritalah luhanan mereka.

Bagi Cikgu Jo, dia ucap terima kasih kat pengundi di Wang Tepus itu, katanya itu tanda mereka masih ingat kat dia, tapi menurut Cik gu Jo, dia selalu juga jengok jengok kampong Teman itu, cuma kadang-kadang dia datang sendiri, pandu kereta sendiri, nak tinjau masalah rakyat, kadang-kadang tu malam pun dia bawa kereta pusing pusing

Macam-macam juga yang dia jumpa masalah, ada masalah yang disampaikan terus kepada pegawai dia untuk tindakan susulan dan tak kurang juga ada yang diminta pegawai kerajaan di peringkat daerah jengok-jengok masalah mereka.

Bagaimanapun bagi Cikgu Jo, dia lebih senang buat tinjauan senyap-senyap kerana lebih mudah untuk mengetahui masalah rakyat, tak perlu publisiti. Tetapi dalam keadaan tertentu yang memerlukan kehadirannya, dia akan muncul.

"Saya baru sampai dari Alor Star pagi tadi, terus ke pejabat dan sambung pula ke Parlimen pasai p tengok banjir kat Kubang Pasu, dalam waktu macam ni saya dengar berita sahaja, saya sampai.

"Saya sempat juga p tengok kat kampong Wang Tepus dan bantu setakat yang boleh, saya ingat kat mereka semua."katanya.

Bila penulis dengar penjelasan itu, senang juga hari pasai Cikgu Jo masih tak lupa lawat kawasan walaupun sebok dengan kerja-kerja di Kuala Lumpur.

Terima Kasih Cikgu Johari, pasai tu kot dia boleh menang tanpa bertanding jawatan Ketua UMNO Bahagian. Jadi hasrat cikgu Jo nak bertanding Ahli Majlis Tertinggi UMNO kenalah pakat-pakat tolong dia.

Sebelum di lantik sebagai Timbalan Menteri Jabatan Perdana Menteri, Cikgu Jo pernah memegang jawatan Timbalan Menteri Dalam Negeri. Sebelum itu beliau adalah Setiausaha Politik kepada dua Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohammad dan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Dengan pengalaman dan kesempatan berguru dengan kedua dua pemimpin utama negara sudah tentu dapat dimanfaatkan jika beliau turut dipilih berada barisan kepimpinan Ahli Majlis Tertinggi UMNO. Lagipun UMNO Kedah turut merestui Cikgu Jo sebagai salah seorang calon negeri itu bertanding kerusi tersebut.

1 comment:

Zabidi Hj Saidi - said...

kuat nampak angkat datuk jo