Thursday, November 6, 2008

Muhd Taib mangsa politik ugut


Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Muhammad Taib mendedahkan beliau menjadi mangsa politik ugut apabila ada pihak tertentu yang cuba menghalang perwakilan memberi pencalonan kepada beliau.

Menteri Pembangunan Luar Bandar itu berkata, ekoran gejala itu beliau bersama Datuk Seri Ali Rustam belum memperolehi pencalonan yang cukup bagi menawar diri bertanding jawatan Timbalan Presidan UMNO dalam pemilihan parti Mac depan.

Sehubungan itu Muhammad meminta kepada perwakilan memberi pencalonan sama rata kepada beliau dan Datuk Ali dan mengenepikan gejala ugutan yang bukan menjadi satu amalan dalam UMNO.

Beliau yang masih memerlukan sembilan lagi pencalonan bagaimanapun enggan mendedahkan pihak yang membuat ugutan dan bentuk ugutan yang diterima sama ada melalui telefon, SMS, surat atau sebagainya.

Sebelum ini Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad juga mendedahkan beliau menerima SMS yang berunsur ugutan oleh pihak tertentu yang memaksa beliau mencalonkan pemimoin tertentu.

Bagaimanapun Shahrir yang tidak membuat pendedahan lanjut juga tidak berhasrat melaporkan kes tersebut kepada pihak Polis.

Sementara itu menurut Muhammad lagi, menjelang pemilihan UMNO Mac nanti pelbagai gejala kurang sihat sedang melanda UMNO yang sekaligus boleh merosakkan parti itu.

"Antaranya ada pihak tertentu yang menabur fitnah dengan menyebarkan SMS kononnya saya menarik diri bertanding jawatan Timbalan Presiden.

"Sedangkan saya sendiri tidak pernah terlintas untuk berbuat demikian kerana ingin terus menyumbang khidmat bakti kepada parti dan rakyat.

"Tetapi sedihnya ada pihak yang cuba menjalankan kempen tidak sihat dengan membuat pelbagai fitnah," katanya.

Sehubungan itu, Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor itu mengesa ahli parti menolak sama sekali gejala yang kurang sihat itu dan memberikan pencalonan dan peluang kepada calon yang belum layak lagi.

Muhammad juga yakin beliau akan dapat memperolehi sembilan lagi pencalonan yang diperlukan lagi melalui 50 bahagian yang belum lagi mengadakan persidangan perwakilan bahagian hujung minggu ini.

Bagi Teman...berilah peluang kepada calon-calon yang sudah mengemukakan hasrat untuk bertanding bukan sahaja untuk Timbalan Presiden tetapi Naib Presiden, masih lagi yang belum cukup kuota seperti, Datuk Seri Dr Jamaluddin Jarjis, Datuk Seri Rais Yatim dan calon Ahli Majlis Tertinggi UMNO.

Nanti sama-sama kita nilai kemampuan masing-masing, tempoh kempen panjang lagi..biar jauhari mengenal manikam.

No comments: