Thursday, November 6, 2008

Politik wang tewaskan Ku Li


Kegagalan Ketua UMNO Bahagian Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah untuk mendapat pencalonan bagi jawatan Presiden UMNO kecuali di bahagianya sendiri kerana enggan menyogok wang kepada perwakilan.

Pembantu Khas kepada Tengku Razaleigh, Datuk Kamal Ahmad ketika membuat dakwaan sedemikian berkata, pihaknya dihubungi perwakilan tertentu yang meminta wang sogokan sebelum pencalonan dibuat.

"Bagaimanapun kerana mempertahankan prinsip perjuangan , kami tidak sanggup berbuat demikian yang hasilnya Ku Li tidak mendapat pencalonan walaupun sebelum persidangan ramai pihak yang memberi jaminan akan memberikan pencalonan.

"Ada yang datang minta RM500 dan ada juga yang minta RM1000. tetapi kami tidak ada wang dan Ku Li tidak mahu sogokan dibuat kerana hasrat beliau menawar diri untuk membetulkan parti dan bukan untuk membeli jawatan," katanya.

Kamal yang berkesempatan menghadiri lebih 80 persidangan perwakilan bahagian UMNO baru-baru ini juga mendakwa gejala politik wang seolah-olah satu amalan yang direstui oleh anggota parti.

Katanya, walaupun pelbagai pihak melaungkan penghapusan politik wang dan sebagainya tetapi ia sekadar laungan sahaja kerana tidak ada usaha bersungguh-sungguh untuk menghapuskannya.

"Lihat sahaja dalam persidangan bahagian , tidak ada bahagian bahagian yang mengemukakan usul-usul membabitkan politik atau desakan yang serius bagi menghapuskan gejala tersebut.

"Ini seolah-olah ahli UMNO di peringkat akar umbi juga restu politik wang," katanya lagi.

Sementara itu, Kamal juga mendakwa proses pengundian secara angkat tangan juga menyebabkan Ku LI gagal mendapat pencalonan kerana ada perwakilan takut dicop oleh pihak tertentu.

Katanya, jika proses pencalonan sulit dibuat Ku LI masih ada harapan untuk mendapat pencalonan , contohnya di bahagian Muar, pengundian dibuat secara sulit, Ku Li turut mengumpul undi yang banyak walaupun gagal memperolehi pencalonan.

Bagi Teman..kalau macam ni dah jadi dengan UMNO, Teman setuju sangatlah dengan cadangan Datuk Seri Rais Yatim bahawa pemilihan parti patut dibuat melalui tender, sekurang-kurangnya dapat menjadi sumber menambah pendapatan untuk parti juga.

No comments: