Wednesday, November 5, 2008

Nasib Melayuku



Peringatan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah supaya rakyat berfikiran rasional dan segera hentikan tindakan-tindakan yang bersifat politik secara berlebihan dan keterlaluan kena pada masanya.

Peringatan daripada institusi tertinggi yang memelihara ketuanan Melayu itu adalah wajar apa lagi kebelakangan ini bukan sahaja orang bukan Melayu yang berani pertikaian hak -hak Melayu bahkan kalangan pemimpin Melayu juga sudah berani berbuat demikian demi memenuhi tuntutan politik masing-masing.

Teman melihat dalam keghairahan mengejar cita-cita politik dan melayani kehendak segelintir pemimpin, pegangan terhadap memelihara hak orang Melayu dan sentiviti bangsa sendiri dah mula diketepikan.

Oleh itu peringatan Sultan Perak itu bukan sahaja ditunjukan kepada bukan Melayu sebaliknya kalangan orang Melayu sendiri yang perlu beri perhatian dan tidak hanya bermain sendiwara pilitik lagi.

Dalam keghairahan untuk merebut kuasa, seharusnya kalangan segelintir pemimpin Melayu tidak mudah mengorbankan prinsip bangsa sendiri, sebaliknya mereka tidak membuka ruang kompromi jika ada unsur-unsur yang memberi tekanan terhadap bangsa sendiri.

Sewajaranya mereka harus menjadi pemimpin pertama yang bangun menjadi benteng mempertahankan kedaulatan bangsa yang semakin tergugat ekoran kerakusan politik perkauman.

Sepertimana menurut Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Muhammad Taib, ketuanan Melayu bukan sesuatu rektorik sebaliknya sebagai pegangan yang menuntut orang Melayu sendiri mempertahankannya.

Kalau bangsa Melayu sendiri yang masih bermain-main dengan ketuanan Melayu dan sekongkol dengan mereka yangs secara jelas menentang gagasan yang diasaskan bagi mengkukuhkan bangsa, ianya seolah-olah membuka pintu kepada golongan yang memang sentiasa mencari peluang bagai orang mengantuk di surungkan bantal.

Bagi Teman peringatan oleh Sultan Azlan itu menunjukkan betapa seriusnya gejala yang mengancam umat Melayu kini gara-gara kerana desakan politik.

Penubuhan PERKASA yang diasaskan oelh Datuk Ibrahim Ali juga walaupun boleh dianggap ketinggalan tetapi sekurang-kurang dapat menjadi wadah kepada perjuangan mempertahankan Ketuanan Melayu.

Terima Kasih kepada usaha gigih Datuk Ibrahim dan rakan-rakan beliau yang terpaksa bangun dalam kepayahan sewaktu anak bangsa memerlukan pembelaan.

Apa yang Teman harapkan lepas ni jangan le ada pula suara sinis manusia Melayu mempertikai usaha yang dijalankan oleh mereka itu yang khabarnya mula mendapat sokongan kalangan umat Melayu.

Sepatutnya semua pihak harus bangun menyokong usaha ini kerana sekurang-kurang masih ada orang Melayu yang bangun mempertahankan bangsa sendiri daripada Melayu yang sedang menafikan bangsanya demi fahaman politik dan tuntuntan untuk mengekalkan kuasa masing-masing.

Bagi Teman, jangan sampai kita menang jadi abu, kalah jadi arang. Melayu keran terus kekal berkuasa di Tanah Melayu.

1 comment:

balan said...

As a Malaysian Indian, I would agree that Social Contract may still be relevant but only if relevant parties adhere to principles and practise what they preach.

At the moment that is not the case. With rights comes responsibility.

Everyone should strive to uphold the priciple agreed upon wihout being suspicious with each other. Honesty and not greed should be the key here.

And relationship between races should start from the young which means they should all go to one school so that they can understand each other better, get comfortable, know each other's beliefs and culture.

This would also mean only one school for all malaysia, national school (not malay school). I for one when to a national school and benefitted tremendously. What I gained can be never experienced by those who went to a vernacular school.

This would mean closing down all Chinese and Tamil school, Will education groups, parents and politicans agree to this??

Regards
http://balankumarpremakumaran.blogspot.com/2008/11/close-down-all-tamil-schools.html

http://balankumarpremakumaran.blogspot.com/